X
تبلیغات
شیمی تحصیلی - شیمی دوم دبیرستان
  پيوند هيدروژني
هرگاه هیدروژن به اتمی با الکترونگاتیوی زیاد مثل فلوئور ، اکسیژن یا نیتروژن متصل گردد، شرایطی برای بوجود آمدن نوع بسیار مهمی از جاذبه بین مولکولی مثبت ـ منفی که آن را پیوند هیدروژنی می‌گویند حاصل می‌شود. به عبارت دیگر ، اتم هیدروژن یک مولکول و زوج الکترون غیر مشترک مولکول دیگر متقابلا همدیگر را جذب می‌کنند و پیوندی تشکیل می‌شود که به پیوند هیدروژنی ، Hydrogen Bond مرسوم است.
نحوه تشکیل پیوند هیدروژنی
پیوند هیدروژنی بر اثر جاذبه اتم هیدروژن اندک مثبت موجود در یک مولکول و اتم بسیار الکترونگاتیو موجود در مولکول دیگر (یا در محل دیگر همان مولکول اگر مولکول به قدر کافی بزرگ باشد که بتواند روی خود خم شود) تولید می‌گردد. جا به جا شدن یک جفت الکترون به سمت عنصر بسیار الکترونگاتیو نیتروژن ، اکسیژن یا فلوئور موجب می‌شود که این اتمها دارای بار منفی جزئی شوند.
در این صورت پیوند هیدروژنی پلی است میان دو اتم شدیدا الکترونگاتیو با یک اتم هیدروژن که از طرفی بطور کووالانسی با یکی از اتمهای الکترونگاتیو و از طرف دیگر بطور الکترواستاتیکی (جاذبه مثبت به منفی) با اتم الکترونگاتیو دیگر پیوند یافته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط فرشته فاضل در چهارشنبه دوازدهم اسفند 1388 و ساعت 16:51 |
 

در مورد فلزات قلیایی گروه اول جدول تناوبی از بالا به پايين ، به شدت واکنش با آب افزوده مي‌شود. ليتيم به آرامي با آب واکنش داده و حبابهاي هيدروژن آزاد مي‌کند. سديم بشدت و همراه با مشتعل شدن با آب واکنش نشان داده و با شعله نارنجي مي‌سوزد. پتاسيم در اثر برخورد با آب به شدت مشتعل شده و با شعله بنفش مي‌سوزد. سزيم در آب ته‌ نشين شده و به سرعت توليد هيدروژن مي‌کند. آزاد کردن هيدروژن همراه با ايجاد امواج ضربه‌اي شديد است که مي‌تواند باعث شکستن محفظه شيشه‌اي شود.
برای مشاهده به سایت زیر مراجعه کنید:

+ نوشته شده توسط فرشته فاضل در دوشنبه دوم آذر 1388 و ساعت 16:25 |

بخش مهمی از شیمی دوم دبیرستان جدول تناوبی و مهارت کافی بر روی جدول است . فهم مفهوم تناوب پیشگویی خواص عنصر از روی جدول تناوبی برای دانش آموزان مشکل است لذا فعالیت زیر به یادگیری مفهوم تناوب کمک می کند و علاقه مندی آنها را برای طبقه بندی عنصرها افزایش می دهد .

در این روش دانش آموزان از جلسه قبل موظف می شوند که هر کدام نام یک عنصر را انتخاب کرده و بر روی کارتهایی با سایز یکسان آرایش الکترونی و شماره الکترون ظرفیتی و شماره لایه آخر را بنویسند و در پشت کارت نیز اطلاعاتی درباره آن عنصر از قبیل فلز و نا فلز بودن و الکترونگاتیو و شعاع اتمی و ... را با استفاده از جدول 3-A در جلد سوم کتاب شیمی عمومی با نگرش کاربردی را جمع آوری کرده و بنویسند . می توان به آنها گفت اگر آرایش الکترونی عنصر آنها به s ختم می شود از کارت قرمز رنگ و اگر به p یاd  ختم می شود از کارت با رنگ آبی و زرد استفاده کنند . 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     در سر کلاس با کشیدن یک جدول 4 ردیفی و 18 ستونی دانش آموزان باید ، عنصرهایشان را در این جدول قرار دهند با آنها گفته می شود که تعداد الکترونهای ظرفیتی شماره ستون و تعداد لایه ها را یا شماره آخرین لایه ردیف عنصر را مشخص می کند .آنها یکی یکی پای تخته ها می آیند تا جای عنصرشان را در جدول بیابند و آن را در همان مکان قرار دهند . البته در این روش برای چیدن جدول دانش آموزان اشتباهاتی انجام می دهند مثلا  Al 13  در گروه سوم قرار می دهند که با استفاده از رنگها ( آرایش الکترونی و کوه آفبا ) آنها به ترتیب اصلی جدول هدایت می شوند .

پس از اتمام تنظیم جدول آنها به راحتی در گروههای خود به این سئوالات پاسخ می دهند .

1-عناصر جدول به چند دسته کلی تقسیم می شوند ؟ ( از روی رنگ کارتها مشخص است )

2-چرا عناصر گروه ( s ) 2 گروه و عناصر گروه ( p ) 6 گروه و عناصر گروه ( d ) 10 گروه دارند .

3-چرا عناصر دسته d از دوره چهارم جدول شروع می شوند ؟

4-تعداد عنصر هر ردیف را چگونه توجیه می کنید . ( از کوه آنها استفاده کنید )

5-عناصر موجود در یک دوره چه ویژگی مشترکی دارند ؟

6-عناصر موجود در یک گروه چه ویژگی مشترکی دارند ؟

7-تعداد عناصر دوره 5 و 6 جدول با استفاده از کوه آفبا پیشگویی کنید .

8-آیا می توان میان آرایش الکترونی و جایگاه عناصر در جدول رابطه پیدا کرد ؟

حال می توان کارت ها را از پشت در جدول قرار داد و درباره رابطه میان آرایش الکترونی و خواص شیمیایی بحث کرد. حتی از این کارتها می توان برای بیان تغییرات شعاع و الکترونگاتیو در یک جدول استفاده کرد .

لازم به ذکر است که آموزش این مفاهیم در کتاب شیمی ( 2 ) بصورت فکر کنید جالبی مطرح شده است . اما اجرای این فکر کنید اصولا به منزل موکول می شود لذا تعدادی از دانش آموزان آن را انجام می دهند و تعدادی دیگر از دانش آموزان از روی آنها کپی می کنند و یا به کتاب های کمک درسی رجوع می کنند . لذا بطور واقعی فکر و ذهن خود را درگیر یادگیری نمی کنند . اگر هم قرار شود فکر کنید در سر کلاس اجرا شود بسیار وقت گیرتر و طولانی تر از این روش است . لذا اجرای چنین فعالیتهایی در کلاس به علت اشتراک همه جانبه دانش آموزان در فرآیند یادگیری ، کلاس فعال و با نشاطی را فراهم می کند . علاوه بر آن در این روش از هوش حرکتی ، بصری ، ریاضی ، استنباطی و برون مشارکتی دانش آموزان استفاده می شود لذا می توان گفت همه دانش آموزان کلاس در یادگیری و آموزش از این طریق فعال هستند .

+ نوشته شده توسط فرشته فاضل در سه شنبه بیست و چهارم شهریور 1388 و ساعت 12:37 |
در یونان قدیم و در سده پنجم بیش از میلاد ، عده‌ای از فیلسوفان آب را مادة‌المواد پنداشته، گروهی هم آتش و عده ای هم هوا را منشاء همه اجسام در طبیعت می‌دانستند. در پایان سده پنجم پیش از میلاد ، "امپیدوکل" ، فرضیه پیشینیان خود را در یک فرضیه جمع‌آوری و به آن عنصر خاک را نیز اضافه کرد و فرضیه چهار عنصر شناخته گردید که هر کدام دارای یک خاصیت معین می‌باشند و این خواص قابل تبدیل به یکدیگرند.

"ارسطو" (384-322 پیش از میلاد) که نفوذ زیادی در سایر فلاسفه بعدی خود داشت، معتقد بود که تمام مواد از عناصری ساخته شده‌اند که این عناصر ، ازلی و قدیم‌اند، نه از عدم بوجود می‌آیند و نه معدوم می‌شوند و کمیت آنها در طبیعت تغییر ناپذیر است. به عقیده او ماده اولیه دارای چهار خاصیت است که دو به دو در برابر هم و به صورت زوج متضاد قرار گرفته‌اند. این چهار ماده عبارتند از: گرمی ، سردی ، خشکی و رطوبت. تفاوت مواد ، وابسته به مقدار ترکیبی آن از هر یک از این چهار عنصر و نسبت آنها می‌باشد. ترکیب دو زوج خاصیت توسط ارسطو ، او را سرانجام با امپیدوکل در مکتب چهار عنصر همراه ساخت که خاک ، آب ، آتش و هوا باشد.

در قرون وسطی ، کیمیاگران روشی را برای تشخیص عناصر ساده از اجسام پیچیده نداشتند و تنها چند فلز را می‌شناختند، مانند آرسنیک ، قلع و غیره. کیمیاگران سده‌های میانی ، شمار عناصر را برابر با 7 سیاره می‌دانستند: مس ، آهن ، نقره ، طلا ، قلع ، سرب ، گوگرد و جیوه. گوگرد را پدر عناصر و جیوه را مادر آنها می‌دانستند.

با پیشرفت دانش در سده‌های اخیر ، کم‌کم ماهیت عناصر روشن گردید، مواد گوناگون در دست تجزیه و ترکیب قرار گرفت و عناصر شیمیایی ، ابتدا بطور مجزا و جدا از هم مورد مطالعه قرار گرفتند و سپس بعدها پیوند و بستگی کامل آنها در جدول پریود ( جدول مندلیف ) منعکس گردید. با پیشرفت علم ، نحوه پیوستگی این جدول نیز کاملتر و دقیق‌تر شد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط فرشته فاضل در سه شنبه دهم شهریور 1388 و ساعت 15:21 |
مقایسه سلول گالوانی و الکترولیتی
1- در سلول گالوانی انرژی شیمیایی به الکتریکی ولی در سلول الکترولیتی انرژی الکتریکی به شیمیایی تبدیل می شود.
2- در سلول گالوانی ، نیم واکنشها خودبخود انجام می شوند ، ولی در سلول الکترولیتی نیم واکنشها ، با صرف انرژی در جهت دلخواه انجام می شوند.
3- در سلول گالوانی دو الکترود از هم جدا بوده و توسط پل نمکی یا دیواره متخلخل به هم ارتباط دارند ، ولی در سلول الکترولیتی دو الکترود در یک محلول قرار دارند.
4- در سلول گالوانی لامپ یا ولتمتر وجود دارد ، ولی در سلول الکترولیتی منبع الکتریسیته وجود دارد. ۵-در سلول های گالوانی آند قطب منفی و کاتد مثبت است ولی در الکترولیتی برعکس کاتد منفی و آند مثبت است.
۶-در سلول های گالوانی با کاهش سطح انرژی همراه است اما در الکترولیتی با افزایش سطح انرژی.
شباهت ها:
در هردو نیم واکنش کاهش در کاتد و نیم واکنش اکسایش در آند انجام می گیرد.
جهت حرکت الکترون ها در مدار خارجی از سمت آند به سمت کاتد است.

+ نوشته شده توسط فرشته فاضل در شنبه هفدهم مرداد 1388 و ساعت 22:58 |